Halının Adı | Halı Torba | |
Dokunduğu Yer | Yenice yöresi | |
Kalitesi | 22 x 26 | |
Boyutu | 42 x 32 cm | |
Kilimlik | Başlangıç | 7 cm |
Ağız | 6 cm | |
Kullanılan Malzeme | Yün çözgülük, yün atkılık, yün ilmelik | |
Dokuma Tekniği | Havlı dokuma | |
Kompozisyon | Halı torba dokumasıdır. Bordür dış kenarı deveboynu motifi, iç kenarı sıçandişi motifi ile çevrelenerek bordürün içi beştaş ve baklava motifi ile bezenmiştir. İç zemin narçiçeği motifinin ¼ simetri olarak yerleştirilmesiyle bezenmiştir. Torbanın arka kısmı kilim dokumasıdır. Dokumada kullanılan renkli iplerde bağ oluşturularak dokumaya ağız kısmından tutturulmuştur. Renkli desen iplerinden kenarlara püskül takılmıştır. | |
Motifleri | Sıçandişi, deveboynu, beştaş, baklava, narçiçeği | |
Çözgü | Çift kat yün çözgülük | |
Atkı | Tek kat yün atkılık | |
Düğüm Tekniği | Türk düğümü ( Gördes düğümü ) | |
Kullanılan Renkler | Yeşil, turuncu, pembe, mor, kahverengi, siyah, mavi, beyaz | |
Hav Yüksekliği | 5 mm |
Beş taş, baklava motifi
Narçiçeği motifi
Deveboynu motifi Sıçandişi motifi
Nar Çiçeği: Narçiçeği ve meyvesinin Cennet meyvesi olduğu ve Anadolu’da kutsallığı ifade ettiği nakledilir. Türklerde bereketi ve sonsuzluğu, çoğalmayı ve üremeyi sembolize ettiği görülür.
Baklava: Baklava dilimlerine benzeyen geometrik şekillerden ibaret motiflerdir.
Bordür motifleri: Çanakkale yöresinde bordürlerde kullanılan bazı motifler; beştaş, sıçandişi, deveboynu, yeşil su, yedi bala vb. Bordürlerde kullanılan motifler doğadaki bazı nesnelere benzerliğiyle adlandırılmıştır. Deveboynu, sıçandişi, suyolu vb. birçok motif dokumalarda bordürlerde kullanılmıştır.
Suyolu, yeşil su: Anadolu’da su yaşamın simgesidir. Yeniden doğuşun, yaşamın sürekliliğinin, bereket, soyluluk, bilgelik saflık ve erdemin simgesidir. Ateşin zıttıdır.
Beş taş: Beş sayısı elin parmaklarıyla bağlantı oluşturularak kötü göze iyi geldiği düşünülmektedir. Doğadaki şekillerle oluşturulan motifleri de üç, beş yedi gibi sayılarla oluşturarak bu motiflere belli bir anlam yüklemeye çalışılmıştır.
Yedi Bala: Çanakkale yöresinde bordür düzenlemelerinde kullanılan motiflere verilen isimlerdendir. Yöreye özgü bir isimdir.
Halının Adı | Halı Heybe | |||
Dokunduğu Yer | Yenice yöresi | |||
Kalitesi | 22 x 26 | |||
Boyutu | Heybe boyu | 135 cm | 1. | 45 x 34 cm |
2. | 45 x 34 cm | |||
Kilimlik | 4 cm | |||
Kullanılan Malzeme | Yün çözgülük, yün atkılık, yün ilmelik | |||
Dokuma Tekniği | Havlı dokuma | |||
Kompozisyon | Halı dokuma kısmı iki bordürlüdür. Bu bordürler en dışta deveboynu motifi, içte sıçandişi motifi ile çevrelenmiş, dış bordür yeşil su, iç bordür muska motifleriyle bezenmiştir. İç zemin narçiçeği motifinin ¼ simetri olarak yerleştirilmesiyle bezenmiştir. Heybenin arka kısmı kilim dokumasıdır. Orta kısım kullanım gereği ayrık dokunmuş ve pıtrak motifinin cicim dokuma tekniği ile bezenmiştir. Orta kısım kilim dokumasında ilikli kilim tekniği ile bezeme oluşturulmuştur. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Renkli desen iplerinden kenarlara püskül takılmıştır. | |||
Motifleri | Muska, sıçandişi, deveboynu, pıtrak, yeşil su, narçiçeği | |||
Çözgü | Çift kat yün çözgülük | |||
Atkı | Tek kat yün atkılık | |||
Düğüm Tekniği | Türk düğümü ( Gördes düğümü ) | |||
Kullanılan Renkler | Yeşil, kahverengi, mor, turuncu, pembe, sarı, siyah, beyaz | |||
Hav Yüksekliği | 5 mm |
Nar çiçeği Yeşil su Deveboynu motifi Sıçan dişi
Muska motifi Pıtrak motifi
Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır. Nar Çiçeği: Narçiçeği ve meyvesinin Cennet meyvesi olduğu ve Anadolu’da kutsallığı ifade ettiği nakledilir. Türklerde bereketi ve sonsuzluğu, çoğalmayı ve üremeyi sembolize ettiği görülür. Suyolu, yeşil su: Anadolu’da su yaşamın simgesidir. Yeniden doğuşun, yaşamın sürekliliğinin, bereket, soyluluk, bilgelik saflık ve erdemin simgesidir. Ateşin zıttıdır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 44 x 140 |
Boyutu | 46 x 49 cm |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Elibelinde motifi dokumanın enine zili dokuma tekniği ile bantlar halinde yerleştirilmiş. Dokumanın başlangıcında ve bitiminde bir bant oluşturularak içersi dokumanın motiflerinden bir kesit alınarak bezenmiştir. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. |
Motifleri | İnsan, eli belinde |
Çözgü | Çift kat yün |
Atkı | Tek kat yün atkılık |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, mavi, mor, pembe, sarı, kahverengi, siyah |
İnsan, eli belinde motifi: Bu motif dişiliğin doğurganlığın sembolüdür. Bolluk, bereket, uğur, kısmet ve mutluluğu da sembolize eder. Anadolu’da dokumalarda yaygın olarak kullanılmıştır. Anadolu’da birçok dağa çeşitli anatanrıça isimleri verilmiştir. Mitolojide İda Dağı olarak bilinen dağa Kaz Dağı adı verilmiştir. Mitolojideki İda Dağı masum, temiz bir aşkı anlatan Sarıkız Efsanesinin geçtiği yerdir. İda ya da Kaz Dağı yine mitolojide Troya Kralı’nın oğlu Paris’in çobanlık yaptığı, Sparta Kralı’nın karısı Helena’yı kaçırmasıyla çıkan Troya Savaşlarının geçtiği, Paris’in Troya’nın yıkılmasından sonra öldürüldüğü dağdır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 42 çözgü x 152 atkı |
Boyutu | 39 x 46 |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Elibelinde motifi dokumanın enine zili dokuma tekniği ile bantlar halinde yerleştirilmiş. Dokumanın başlangıcında ve bitiminde bir bant oluşturularak içersi dokumanın motiflerinden bir kesit alınarak bezenmiştir. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Desen iplerinden bağ örülerek torbanın ağız kısmına bağlanmıştır. |
Motifleri | İnsan, eli belinde |
Çözgü | Yün. |
Atkı | Yün |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, mavi, pembe, mor, sarı, kahverengi, siyah |
İnsan, eli belinde motifi: Bu motif dişiliğin doğurganlığın sembolüdür. Bolluk, bereket, uğur, kısmet ve mutluluğu da sembolize eder. Anadolu’da dokumalarda yaygın olarak kullanılmıştır. Anadolu’da birçok dağa çeşitli anatanrıça isimleri verilmiştir. Mitolojide İda Dağı olarak bilinen dağa Kaz Dağı adı verilmiştir. Mitolojideki İda Dağı masum, temiz bir aşkı anlatan Sarıkız Efsanesinin geçtiği yerdir. İda ya da Kaz Dağı yine mitolojide Troya Kralı’nın oğlu Paris’in çobanlık yaptığı, Sparta Kralı’nın karısı Helena’yı kaçırmasıyla çıkan Troya Savaşlarının geçtiği, Paris’in Troya’nın yıkılmasından sonra öldürüldüğü dağdır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 44 x 144 |
Boyutu | 44 x 44 cm |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Elibelinde motifi dokumanın enine zili dokuma tekniği ile bantlar halinde yerleştirilmiş. Dokumanın başlangıcında ve bitiminde bir bant oluşturularak içersi dokumanın motiflerinden bir kesit alınarak bezenmiştir. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Desen iplerinden bağ örülerek torbanın ağız kısmına bağlanmıştır. Desen iplerinden püskül yapılarak kenarlara bağlanmıştır. |
Motifleri | İnsan, eli belinde |
Çözgü | Çift kat yün çözgülük |
Atkı | Tek kat yün atkılık |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, mavi, mor, pembe, sarı, kahverengi, siyah |
İnsan, eli belinde motifi: Bu motif dişiliğin doğurganlığın sembolüdür. Bolluk, bereket, uğur, kısmet ve mutluluğu da sembolize eder. Anadolu’da dokumalarda yaygın olarak kullanılmıştır. Anadolu’da birçok dağa çeşitli anatanrıça isimleri verilmiştir. Mitolojide İda Dağı olarak bilinen dağa Kaz Dağı adı verilmiştir. Mitolojideki İda Dağı masum, temiz bir aşkı anlatan Sarıkız Efsanesinin geçtiği yerdir. İda ya da Kaz Dağı yine mitolojide Troya Kralı’nın oğlu Paris’in çobanlık yaptığı, Sparta Kralı’nın karısı Helena’yı kaçırmasıyla çıkan Troya Savaşlarının geçtiği, Paris’in Troya’nın yıkılmasından sonra öldürüldüğü dağdır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 42 x 144 |
Boyutu | 41 x 46 |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Dokumanın başlangıcında ve bitim kısmında yedi bala motifinden bir bant oluşturulmuş, bordür göz içi motifiyle bezenmiştir. İç zeminde; ortada yıldız motifi ve içersinde pıtrak motifi yerleştirilmiş, yıldız motifinin köşelerine göz içi motifi, alt ve üst kısmına yedi bala motifi yerleştirilerek bezenmiştir. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Desen iplerinden püskül yapılarak kenarlara bağlanmıştır. |
Motifleri | Yıldız, göz içi, yedi bala, pıtrak |
Çözgü | Çift kat yün çözgülük |
Atkı | Tek kat yün atkılık |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, koyu mavi, pembe, kahverengi, siyah |
Yıldız, göz içi, yedi
bala, pıtrak motifleri
Yedi bala motifi
Yıldız: Ay ve güneş gibi, yıldızlar da halk inanışlarında geniş yer tutar. Bu inanışların nedeni gök varlıkların birer tanrı ya da tanrıça olarak kutsandığı dönemlere rastlamaktadır. Anadolu halklarının inançları, yıldızlarla insanlar arasında bir yazgı bağlantısı kurmaktadır. Bu bağlantı İslam öncesi ve sonrası Anadolu dinlerinde ve bütün komşu ulusların inançlarında vardır. Göz içi: Bolluk bereket simgeler. Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır. Yedi Bala: Çanakkale yöresinde bordür düzenlemelerinde kullanılan motiflere verilen isimlerdendir. Yöreye özgü bir isimdir.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Dokumanın başlangıcında ve bitim kısmında yedi bala motifinden bir bant oluşturulmuş, bordür göz içi motifiyle bezenmiştir. İç zeminde; ortada yıldız motifi ve içersinde pıtrak motifi yerleştirilmiş, yıldız motifinin köşelerine göz içi motifi, alt ve üst kısmına yedi bala motifi ve kenarlara göz içi motifinin sütun şeklinde yerleştirilmesiyle bezenmiştir. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Desen iplerinden bağ örülerek torbanın ağız kısmına bağlanmıştır. |
Motifleri | Yıldız, göz içi, yedi bala, pıtrak |
Çözgü | Çift kat yün çözgülük |
Atkı | Tek kat yün atkılık |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, koyu mavi, pembe, kahverengi, siyah |
Yıldız, göz içi, yedi bala,
pıtrak motifleri
Yıldız: Ay ve güneş gibi, yıldızlar da halk inanışlarında geniş yer tutar. Bu inanışların nedeni gök varlıkların birer tanrı ya da tanrıça olarak kutsandığı dönemlere rastlamaktadır. Anadolu halklarının inançları, yıldızlarla insanlar arasında bir yazgı bağlantısı kurmaktadır. Bu bağlantı İslam öncesi ve sonrası Anadolu dinlerinde ve bütün komşu ulusların inançlarında vardır.
Göz içi: Bolluk bereket simgeler.
Yedi Bala: Çanakkale yöresinde bordür düzenlemelerinde kullanılan motiflere verilen isimlerdendir. Yöreye özgü bir isimdir.
Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 38 x 156 |
Boyutu | 38 x 41 |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Pıtrak motifinin tekrarlanmasıyla bezenmiştir. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Dokumanın arkası renkli iplerle bantlar halinde dokunmuştur. Desen iplerinden bağ örülerek torbanın ağız kısmına bağlanmıştır. |
Motifleri | Pıtrak |
Çözgü | Çift kat yün çözgülük |
Atkı | Tek kat yün atkılık |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, koyu mavi, pembe, kahverengi, siyah |
Pıtrak motifi
Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 42 x 36 |
Boyutu | 40 x 46 |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Pıtrak motifinin tekrarlanmasıyla bezenmiştir. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. |
Motifleri | Pıtrak |
Çözgü | Çift kat kıl |
Atkı | Çift kat kıl |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, koyu mavi, pembe, kahverengi, siyah |
Pıtrak motifi
Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 48 x 34 |
Boyutu | 42 x 44 |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Pıtrak motifinin tekrarlanmasıyla bezenmiştir. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. Desen iplerinden bağ örülerek torbanın ağız kısmına bağlanmıştır. Desen iplerinden bağ örülerek torbanın ağız kısmına bağlanmıştır. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. |
Motifleri | Pıtrak |
Çözgü | Çift kat kıl |
Atkı | Çift kat kıl |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, koyu mavi, mor, pembe, kahverengi, siyah |
Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır.
Dokumanın Adı | Kilim ( Zili ) Torba |
Dokunduğu Yer | Yenice Yöresi |
Kalitesi | 44 x 36 |
Boyutu | 40 x 44 |
Kullanılan Malzeme | Çift kat yün çözgülük, tek kat yün atkılık |
Dokuma Tekniği | Düz Dokuma, zili |
Kompozisyon | Pıtrak motifinin tekrarlanmasıyla bezenmiştir. Dokuma torba haline getirilmek için katlanıp kenarlardan birleştirilerek kenarlar renkli desen ipleriyle örülmüştür. |
Motifleri | Göz içi |
Çözgü | Çift kat kıl |
Atkı | Çift kat kıl |
Kullanılan Renkler | Kırmızı, beyaz, yeşil, koyu mavi, pembe, kahverengi, siyah |
Pıtrak Motifi:
Göz içi
Pıtrak Motifi: Pıtrak bitkisinden esinlenerek oluşturulmuştur. Kötü göze karşı nazarlık olarak kullanılmıştır. Her tür nazardan, kötü kem gözden koruyan aynı zamanda da bolluk simgesidir. Bereketli olmaları için un çuvallarında, tandır örtülerinde, ekmek üstüne kapanan örtülerde sık kullanılmıştır.